söndag 23 mars 2014

Hem kära hem

...var jag trivs bra, frisk som sjuk - och jag kan med glädje berätta att även hälsan går mot det bättre! Jag orkar igen! Tänk, snart har vi bott ett helt åt i vårt fina Aspen och det blir bara vackrare, mysigare och trivsammare! Det har blivit så väl loppis- som ikeafynd på sistone, men det jag ska visa nu är några (nya) handarbetade alster som förgyller vårt vardagsrum.


Jag har gjort många dynor till vår soff-hörna, men det senaste tillskottet är Where the heart is from Simply Knitting nro 89 (2012). Jag har länge velat kombinera ett garn var färgerna flyter fram i olika nyanser, i detta fall olika röda och rosa nyanser, med ett svart garn som kontrast. Detta blev det perfekta mönstret till detta! ....dessutom blev jag lite avundsjuk på mammas, egentligen styvfars, stora mysiga älg-dyna (som ses i detta inlägg), denna är precis lika tjock och skön!


Jag har också virkat en matta till vår vedkorg; detta är Biscuit - the vedmatta! ....Biscuit är nämligen namnet på drops-mönstret jag använt, jag började dock med hälften så många maskor som mönstret angav, och stickade dessutom några varv färre, för att få lämplig storlek. Denna är ju som gjord till vår vedkorg!

Alla använda garn till dessa två projekt har det gemensamt att de är inhandlade från lankamaailma i Åbo (jag längtar till nästa besök!). Till vedmattan använde jag esteri-ontelokude - som jag ska handla mera av vid tillfälle för jag har ytterligare minst ett (kanske två) projekt i åtanke till vilka detta garn vore ypperligt. Till hjärt-dynan använde jag CEWEC marino soft (det färgranna) och Marks & Cattens Karolina - av dessa garn blev det 1+ nystan över styck, så vi ska se vad jag hittar på av det.....

Inga kommentarer: