lördag 1 augusti 2015

Snappertunadagen 2015

"På Snappertunadagen skiner solen alltid."

Jag kan inte protestera. Härligt väder att cykla ner till slottet, i sällskap av min mor på svärmors cykel detta år. Kul att lite kika omkring i "hembygden" (två år har jag bott här nu!), äta våfflor, o kolla på bl.a. olika handarbeten. 

"Äta bör man annars dör man."

Efter cykelturen åt vi sparrisrisotto! Snabbt enkelt och mycket gott! Receptet hittar ni här om ni vill äta något lika delikat. 

Bordet pryddes av min födelsedagsvas, fylld med luktärter från gården i detta fall, och mina födelsedagsljusstakar. :)

"Lite apelsin för vitaminernas skull."

Skulle vi eller skulle vi inte laga dessert? Det var frågan. Svaret var självklart - och uppenbart då ni ser bilden. Chokladmousse vispar man ju lätt ihop. Smaksättning blev lite riven apelsin, så att vi kunde känna oss lite nyttiga..................

Underhållningen därtill blev halva filmen Julie & Julia, att ses färdigt senare. Inspirationskällan här var Julia Childs kokbok, som också var en födelsedagspresent. Dagens recept var ju då alltså inte därifrån, men vänta ni....  Inspirerande film, speciellt då jag har kokboken hemma! Men jag kommer nog inte att laga allt! T.ex. känner jag mig inte alls ivrig att laga kalvfötter..........

"Eleganta damer väljer hatt."

Skall avslutningsvis smyga in en bild på dagens sällskap, då bilden blev så lyckad. Och hatten hon bär, som hon gjort själv. (Tröjan också för den delen.)

Inga kommentarer: