lördag 6 februari 2016

Té-dagen!

Vilken tur jag blev uppmärksammad att té-dagen firas idag av en kompis, tidigare i veckan.
Vilken tur att jag råkat göra en ny tévärmare just nu i veckan, så att jag har något nytt i té-väg att fira dagen till ära!
Och vilken tur att jag var tvungen att baka kex, för att fotot på tévärmaren i sig skulle bli bättre. ;)

Det är mycket att fira nu, som jag nämnde i föregående inlägg. Té-dagen firas tydligen för andra gången i år den 6.2, ni kan läsa mera här, och har instiftats av Teen ystävät ry. Det är alltså en finsk "helgdag". Det är inte en officiell dag, men Teen ystävät ry försöker få igång en hel del arrangemang, som både iltalehti och yle berättar, så bor man i Helsingfors kan man tydligen gå på en tea-walk t.ex, och caféer och dylikt kan förstås uppmärksamma dagen. ....eller så kokar man en kanna té och njuter hemma, som jag....

Jag hittade mönster till "mug hugs", dvs muggvärmare, i Simply Crochet issue 40. Jag hittade också lämpligt garn i min garngömma (konstigt, där som finns så lite........ not), det blev drops paris. Mönstret består i princip av en typ av mormorsruta, som man virkar tre av (eller vilket antal det behövs till just din mugg), och sedan syr man fast knappar och virkar ett "band" att fästa kring knappen. Enkelt. 

Jag virkade också drinkunderlag, och då lämnade jag helt enkelt rutorna som de var.

Dessutom var det väl verkligen på tiden med en ny tévärmare specifikt gjord för min nya tékanna? Det blev baserat på eget mönster men i övrigt baserat på samma rutor. Jag gjorde så här:

Tévärmare av mormorsrutor

1. Virka 4 mormorsrutor, och virka ihop dem två och två.
2. Virka ett varv fasta maskor runt mormorsrute-paren (jag virkade i brunt eftersom yttersta varvet på rutorna var brunt).
3. Virka fasta maskor längs långa kanten på det ena mormorsrute-paret, virka 5 luftmaskor, virka sedan längs långa kanten på det andra mormorsrute-paret. Det här är nedre kanten på din tévärmare. Vänd arbetet.
4. Virka 4 fasta maskor, två maskor tillsammans, 4 maskor osv runt hela nedre kanten. Anpassa enligt rundningen på din egen kanna.
5. Upprepa steg 4.
6. Byt till vitt garn. Virka en fm i alla fm.
7. Avslutande frillkant: virka 3 luftmaskor, en smygmaska i första luftmaskan, en luftmaska i nästa fast maska, upprepa varvet till slut. Fäst tråden.
8. Virka övre kanten av tékannan på motsvarande vis, men virka 4 luftmaskor också över andra öppningen. Jag hade för min kanna också ett varv färre av det bruna garnet. 
9. Sy fast en knapp vid den nedre kanten och virka en tråd att fästa kring kanten.
10. Koka en kopp té och njut av din nya tévärmare.

...vill någon ha mönstret på själva mormorsrutan så löser det sig säkert också....

Eftersom tévärmaren blev lite vintage-stil (tycker jag?) både i färgval och modell, bakade jag kex som i min smak är vintage - främst antagligen för att min mommo brukade baka sådana här kex. Jag gjorde nämligen spritskransar.  Om det är exakt mommos recept vet jag inte, men så här gör jag:

50 g mandelpulver
200 g margarin
2 dl florsocker
1 äggula
4 dl vetemjöl

175o, ca 8 minuter på mellersta falsen

Smält matfettet. Tillsätt florsocker, äggula, mandel och mjöl. Arbeta till en deg. Tryck ut den genom en sprits (använd med fördel ett större spritshuvud) till längder som formas till kransar.  Lägg dem på en plåt och grädda.

...men jag kan erkänna att jag tjuvstartade redan igår. Till frukost idag åt vi faktiskt scones - som jag tycker är så klassiskt till té - inte småbröd. Brasan var tänd då det är lite kyligare ute, och stickningen är framme. En utmärkt början på dagen!

Inga kommentarer: