onsdag 20 juli 2016

En ledtråd till mysteriet

Som jag berättade i senaste inlägget deltar jag i KAL:en Fruntimmersockan
Bilden ovan tog jag imorse; jag har gjort tåökningarna på båda sockorna, och Sara-mönstret dessutom på den ena.

Det är första gången jag stickar från tån uppåt. Upplägget som nämndes i mönstret verkade krångligt enligt kommentarer till mönstret, så jag kollade inte ens på det (ville inte sätta tid på att se på en video heller). Jag följde DENNA BESKRIVNING istället (också för järbo!), och ville tipsa om den istället om någon annan också funderar.

Maskantalet för fruntimmersockan skall vara 24 för min storlek (38). Så jag lade upp 13 maskor, stickade ett varv, plockade upp 11 från "andra sidan", och så hade jag 24! Så stickade jag 2-3 varv innan jag fördelade maskorna på fyra stickor. Busenkelt - jag hade inga problem! 

Sara-mönstret var också rätt lätt, men ändå annorlunda. Så långt är jag riktigt nöjd med mina sockor. Och kul att pröva på något nytt! Jag har påbörjat Margareta-mönstret, och där finns också nya sorters "maskor", eller hur vi ska säga... 

Jag kan också med glädje berätta att jag avslutat ett projekt innan jag påbörjade socken!
Min woolspire-bolero är klar! Jag är så nöjd - mera bilder kommer så klart senare, men här kan ni lite tjuvkika (ni kunde ju kika lite också här). Råkade dessutom hitta den perfekta knappen på medeltidsmarknaden senaste helg, så det är ju fantastiskt! Nu behöver jag bara hitta ett tillfälle att använda den, och en fotograf. Det ska nog ordna sig. 

Inga kommentarer: