måndag 5 september 2016

Tänk att jag har en liten liten ...

Ni är nyfikna på sömnadsprojektet jag nämnde i senaste inlägget förstår jag? Ni ska inte behöva vänta längre!
...dessutom hade mamma med sig en tröja hon stickat, men som inte passade henne. Men tänk, den passade mig! Vilken tur jag hade! :) Fin va?
Mamma hade med sig tyg, mönster och goda råd. Så hade det inte annars varit enkelt (det hade det) så var det verkligen 'a piece of cake' nu. 

Mammas saumuri (overlock) har jag redan till låns. För tillfället syr jag i Filips rum, får väl snart flytta på mig...

Snabba projekt som sagt. Två stycken, och ni ser ju klockan där i bakgrunden, det tog inte lång stund att avsluta projekt nr 2 när projekt nr 1 var klart. 10 minuter. Inte tog det längre att klippa ut och nåla heller. Så max 30 minuter att slutföra två stycken...

...välbehövliga...

...förmånliga och fina ....

...om inte helt unika så ganska sällsynta då de är hemsydda...

...PIPON!

Ja, och pipo är finlandssvenska för den här typen av mössa! :)

I våras hade mamma sytt mössa åt Filip, men tänk, nu när hösten är kommen så var mössan för liten! Min lilla pojke växer och blir stor! Ja, han är ju halvt år redan!

Ni vill förstås se mössorna in action? Och framförallt förstår jag att ni vill se min sötnos. :)

Låt er inte luras av Filips allvarliga min. Han trivs superbra i sjalen (som finns under tröjan), men det gäller ju att inspektera vad som finns runt omkring. Det finns så mycket att lära sig, så mycket att hålla koll på...
En apmössa till min lilla apa. Den första sång jag sjungit för Filip, och så klart en av hans favoriter, är 'Tänk om jag hade en liten liten apa'. 

Hans andra mössa, med ugglor på, satte jag på när han for och sova. När jag kom in hann jag knappt stänga dörren innan han "rymt" från bärkassen. Det finns mycket att inspektera inne också, förstår ni. Vitrinskåpet verkar intressant bl.a. så det får vi nog snart göra något åt... (Filip tycker "aja baja" är jätte kul, då skrattar han, så det hjälper inte att säga...)

Så nu är vi redo för höstvädret med andra ord! :)
Vill ni också ha lika fina mössor hittar ni mönster HÄR (på finska...)

PS! Det går ju att sy på vanlig symaskin också, det är bara snabbare (och därmed enklare) på overlock-maskin.

Inga kommentarer: