måndag 13 mars 2017

Finland 100

Då adlibris hade rea på garn - ja rean fortsätter så ni hinner ännu fynda, funderade jag - vad behöver jag garn till trots mitt redan digra lager? Jag kom fram till att jag naturligtvis behöver en Finland 100-tröja, en blå-vit tröja för att fira Finland. (Vi ignorerar det faktum att jag kunde köpt finskt garn - jag är mamma-"ledig" och tvingas vara särskilt ekonomisk - men jag gillar finska garn, absolut!) Jag bläddrade bland mina mönster, och beslutade mig för att köpa detta ullgarn, 4 blå nystan och 4 vita - det ska räcka till en tröja och borde bli rejält över till någon accessoar. Detta för 20 euro, bra pris!


Jag valde det HÄR novita-mönstret; Naisen raidallinen kohoneulejakku. Vad jag gillar med det här mönstret är att det ger vacker struktur och vackert mönster - trots att jag stickar vartannat varv med blått och vartannat med vitt (dvs det är mycket lättare än att använda båda färgerna samma färg). Mönstret bildas av lyfta maskor. Den är dessutom kvinnlig och kommer att passa både till byxor och kjol, till fest och vardag. Den är rätt snabbstickad, då den stickas på grova stickor, 6 mm. Den verkar "korva sig" i nedre kanten, som ni ser, vilket jag är lite orolig för, men jag hoppas det inte märks vid användning efter blockning, för jag är mycket ivrig. 

Mönstret finns faktiskt gratis på nätet HÄR, iaf på finska. (Orkade inte söka efter det svenska nu, men borde finnas på svenska också?)

Tänkte visa lite Finlands-inspiration; projekt jag redan gjort samt andra fina mönster:
Egons Finlands-outfit. Se mera i DETTA blogginlägg

Dyna med finsk och brittisk flagga (till styvsyster som då bodde i Storbritannien), se mera i DETTA blogginlägg.

*** *** ***

Och så framtida inspiration:
Det här är ett projekt jag gillar, alla barn födda i Finland under jubileumsåret skall få blå-vita sockor. Jag har alldeles nyligen fått bekräftat att så är det (mera babyn i vänkretsen!). Läs mera om projektet HÄR

Mönster till den här Finlands-sockan hittar du på lankamaailmas sida, HÄR.

Mönstret till Suomi 100 -vantarna kan köpas för 6 euro, se mera HÄR

Själv föredrar jag den här mössan, lätkäpipo (ishockey-mössa)  från Myssystä sukkiin (i länken står det 2010, min är från 2006) (Från mössor till sockor). Mössan är storlek 50 cm, men det justerar man lätt (?) genom att ändra vilket garn som används och grovleken på stickorna, tänker jag...  Det här är en av mina flitigast använda mönsterböcker för övrigt, jag planerar sortera bland dem också, men den här skall utan tvekan stanna! 

Alla finska sticktidningar med självaktning har gett ut nya blå-vita mönster jubileumsåret till ära - och mera kommer säkerligen! De här mönstren finns i Novita kevät 2017 / Novita våren 2017 (nu för tiden finns ju alla mönster på svenska - heja Novita!). De finns tyvärr inte gratis tillgängliga på nätet, men man får större bilder bl.a. på DEN HÄR länken. (Novita-tidningen är allmänt en av de mest köp-värda tidningarna enligt mig.)

Inga kommentarer: