tisdag 14 mars 2017

Vårt dagliga bröd, giv oss idag

Jag har provat på ännu ett recept ur Lindas matbröd (2016), och det var ännu en hit! Jag har ju tidigare bloggat om t.ex. rågsiktskakor ur samma kokbok - se HÄR. Jag läser att jag då saknade en kruskavel - det har jag nu (tack julgubben som bor här i huset) och det behövdes till det senaste brödet! Jag har också bakat grötbullar enligt recept ur boken, se här: [i lusse-format] [i fastlagsformat]. (Vi har nog också ätit dem "vanligt"...)

Nu bakade jag hönökakor, receptet finns också på nätet HÄR, men jag kan som sagt verkligen rekommendera den här boken. Jag använde samma grund, men jag 1) gjorde dem mjölkfria genom att byta ut mjölk mot vatten och smör mot "flytande vegetabilisk fettblandning" 2) bytte ut rågsikt mot grahamsmjöl och 3) gjorde 10 små bröd istället för 4 stora. 

"I min familj är de en riktig favorit med rykande åtgång" skriver Linda Andersson. Det kan även denna Linda skriva under på. Det är inte omöjligt att jag bakar flera redan idag. I så fall kanske jag bakar stora den här gången - vi får se. 

PS! Jag har bakat mycket bröd på sistone. På helgen gjorde jag osthorn (som jag bloggat om, inklusive recept HÄR), till hela familjens förtjusning. Rekommenderar även detta recept varmt.  Jag bakade även nattjäst morotslimpa till igår, som jag bloggat om HÄR. Det slängde sonen direkt på golvet, så kan det också gå... Själv förstår jag inte varför, men smaken är som baken. Det är ju fint att pojken var vad han vill. ;)

Inga kommentarer: